روشهای مختلفی برای کاهش فشار ناشی از شرایط گروهی دوستان و همسالان وجود دارد که همگی برآموزش تأکید دارند . ازآن جمله واکسیناسیون ذهنی ، آموزش قاطعیت و آموزش مهارتهای زندگی است که درپی به تفکیک بررسی میشوند .
واکسیناسیون ذهنی
از زمان کشف عوامل میکروبی ایجاد بیماریهای واگیر توسط پاستور، ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماریزاازطریق واکسینه کردن افراد یکی از طرق مهم پیشگیری از بیماریهای عفونی بشمار رفته است (مهریار و جزایری 19 : 1377) . هرچند درمورد مشکلات اجتماعی نظیر اعتیادامکان واکسیناسیون به معنی دقیق آن وجود ندارد ، اما فرض برآن است که با هشدار دادن به افراد نوعی آمادگی برای مقابله با شرایط سوق دهنده به سوی مصرف مواد درآنها بوجودمی آید . ازنظر تاریخی آغاز کاربرد این روش به دوران جنگ کره برمیگردد که تعداد زیادی از خلبانان آمریکایی به اسارت نیروهای چینی درآمدند . تجربة ناشی ازاین شرایط باعث شد مطالبی درمورد نحوة مقابله با اندیشههای کمونیستی به نیروهای درمعرض خطر اسارت ارائه دهند ، با این هدف که درصورت اسارت افراد امکان مقابله با اندیشههای کمونیستی و مقاومت دربرابر آنها داشته باشند . نحوة کار بدینگونه بود که حملاتی خفیف به مبانی فکری افراد میشد تا به استدلال دربرابر این حملات بپردازند (ارونسون 92 : 1991) . درارتباط با اعتیاد نیز امکان استفاده از این روش برای گروههای در معرض خطر وجود دارد . با تشخیص دقیق روشهای اعمال فشار گروهی میتوان فرد را برای مقابله با این شرایط آماده کرد ، درست همانطورکه گویی اورا برای مقابله با یک میکروب آماده میکنیم
اشکان
دوشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1384 ساعت 08:26 ق.ظ